Cardboard box paper mache embellishments

19 Jan

In een van de Creative Jumpstarts liet Marsha Valk zien hoe ze kartonnen dozen uitelkaar pluizde en vervolgens het geribbelde gedeelte versnipperde en gebruikte als papier mache in een mold.

Tijdens het kerstmarkt reisje vorig jaar, heb ik een mould van ScrapCooking gekocht. Het is de enige die ik heb, maar dit is zo leuk! Er komen er vast meer 🙂

Scrapcooking_Silicone_Mould_For_Christmas_Icing_DecorationsJe knipt/snijdt de kartonnen doos in stukken van gewenste grootte en weekt het dan even in een bakje water. Als je het laatste stuk er in gooit, kun je t eerste er al weer uit halen en de bruine buitenlagen er af halen. Als t niet makkelijk los laat, moet het nog even weken.

Die buitenlagen laat je drogen en kun je later als mooi stevig craft kleur papier voor een ander project gebruiken.

Het gegolfde binnenste deel van het karton is zacht geworden en is ideaal voor papier mache. Je plukt het in kleine stukjes en terwijl het nog vochtig is, druk je het in de mould.

Vervolgens druk je zoveel mogelijk het vocht er uit, eventueel met keukenpapier of een droge doek. Zijn ze droog genoeg, dan haal je de figuurtjes zo uit de mould, maar als ze te kwetsbaar zijn, kan je het eerst ook even een beetje verder laten drogen voor je ze er uit haalt en weg legt om echt helemaal droog te worden.

Dit zijn een paar van die papiermache figuurtjes die uit mijn mould zijn gekomen.

cardboardbox paper mache embellishmentsDrie heb ik geschilderd en met Talens glossy medium gelakt, want die ga ik gebruiken voor de page over het kerstmarkt reisje. Super cool he?

Hier is Rudolf in close up:

Paper mache RudolfIn een potje heb ik de overgebleven pulp met wat water gedaan, zodat ik het later nog weer kan gebruiken.

2 Responses to “Cardboard box paper mache embellishments”

  1. APG Jamie 22 January 2014 at 12:56 am #

    those came out great

    here from CJS2014 Faber-Castel link page

    • Marsha. 10 February 2014 at 10:46 pm #

      Ik ben blij dat je het leuk vindt! De figuurtjes zijn supermooi geworden! Veel plezier ermee!

Comments are closed.