Creative Chemistry 102 Day 1

8 Oct

Jippie! De nieuwe Creative Chemistry cursus is begonnen van Tim Holtz. Zo nodig nog meer technieken op een dag dan vorig jaar. Het was bijna niet te doen om alles gister te bekijken en te oefenen, te meer omdat ik was vergeten dat het gister al begon en er dus pas om half 9 voor zat.

Maar t is gelukt!

Distress paint marble techniek

Bij de eerste techniek deed je een aantal paints op je craftsheet, dan met water misten en je tag er doorheen halen. De eerste had ik te weinig verf en te veel water (links), maar de tweede was helemaal naar mijn zin (midden). Super gaaf! De derde is gemaakt met het overblijfsel aan verf van de 2e, dus die is ook weer iets minder mooi (rechts). Maar nu weet ik wel precies hoeveel je nodig hebt.

Creative Chemistry 102 Day 1 Distress paint marblel technique

Colored Crackle techniek

Bij de tweede techniek werkten we met Rock Candy Distress Crackle paint op een uit karton gestanste vorm (gewoon uit verpakking van de hamburgers hihi). Na drogen en cracklen breng je diverse kleuren distress paint aan. Als dat droog is, kun je weer inkten met distress inkt (het bovenste hartje) of zoals vorig jaar met distress stain (onderste hartje). Met stain vind ik het mooist, aangezien daar de crackles mooi duidelijk van worden.

Creative Chemistry 102 Day 1 Colored CrackleTechnique

Altered Surface techniek

De derde techniek was het aanbrengen en gedeeltelijk weer verwijderen van distress paint op gladde oppervlakken. Ik heb de dop van de koker van mijn nieuwe markers hiervoor gebruikt, maar ik vond dit vrij lastig. De verf wilde bijna niet drogen en zelfs als het volledig gedroogd was, liet het weer te gemakkelijk los. Heel voorzichtig en met een laag of 5 is hij toch wel grappig geworden. Misschien niet het juiste plastic hiervoor?

Creative Chemistry 102 Day 1 altered surface technique

Eroded Metallic techniek

Deze vind ik helemaal geweldig en t was geheel nieuw voor mij! Je brengt distress paints (blauwe en groene tinten) aan en droogt dit goed. Vervolgens bedek je het met metalic paint, hier en daar met water misten en dan een stuk keuken papier erop leggen. Als je de plekjes waterige verf in het papier ziet trekken, haal je het er voorzichtig weer af (dit neemt de metallic verf mee). Vervolgens inkten en met water druppels distressen. Geeft een prachtig effect. De metalic distress paint is bij ons niet te krijgen, dus heb ik m’n oude Paint dabber copper gebruikt. De eerste zonder te misten (rechts). Alhoewel het moeilijker is plaatselijke stukken te verwijderen, vind ik deze het mooist gelukt. De tweede is wel met water gemist, maar dan wordt de verf streperig, deze paint is niet gemaakt om te reageren op water zoals distress paint.

Creative Chemistry 102 Day 1 Eroded Metal Technique

Stamping resist techniek

Ik vond het heel makkelijk stempelen (Darkroomdoor) met distress paint en nadat de distress inks er overheen gesponst waren, kwam de stempelafdruk heel mooi naar voren, zeker nadat ik er nog even met een vochtig doekje overheen wrijfde.

Creative Chemistry 102 Day 1 Distress paint resist technique

Industrial techniek

Metaal folie op karton geplakt en met een Sizzix embossing folder door de machine gehaald. Vervolgens distress paint erop. Dat enigszins drogen laten en daarna opwrijven. De verf blijft hangen naast de verhoogde delen. Ik heb geen Black soot distress paint, dus deed ik het met Walnut Stain paint en het hartje (Marianne Design) met een rode distress paint, maar ik denk dat je het meeste effect toch krijgt met zwart. Toch wel heel leuk om met metaal folie te werken.

Creative Chemistry 102 Day 1 Industrial Technique

Het was super leuk en we kregen er deze keer de voorbeeld kaarten als inspiratie gelijk bij ipv achteraf. Vanavond weer!

THCC102_participant

3 Responses to “Creative Chemistry 102 Day 1”

  1. barnie 10 October 2013 at 12:59 pm #

    Great take on the techniques.

  2. Hetty 11 October 2013 at 9:54 am #

    Lekker bezig zeg,en al zoveel tags! Ik heb net door alle dagen gekeken. Ik kom tijd te kort. Bedankt voor je berichtje op mijn Craftchaos Blog.

    • Andie Miller 12 October 2013 at 1:56 am #

      I really like you eroded metallic result. It worked! Mine didn’t (yet!) and so I think your examples are great.
      See you in class.
      Andie aka ViralScrap

Leave a Reply

