Vrouw met vlecht

29 Apr

Vrouw met gevlochten haar 002

De schets voor deze had ik een tijdje geleden al gemaakt. Over de schets eerst een dun laagje gesso gesmeerd. Hiermee de potlood gesealed zodat het bij het schilderen niet meer mengt met de verf. Doordat gesso een beetje doorzichtig is verlies ik de schets niet. Vervolgens de achtergrond geschilderd met turkooisgroen van Amsterdam Acrylic standaard series nr. 661 vermengt met Winsor & Newton Galeria mixing white. Daarna het silhouet van de vrouw overgetrokken op ander papier en uitgeknipt. Dit gebruikt als mask en daarna met Ranger Archival Coffee swirlies gestempeld. De stempel is van een swirley set van Stampatack. Het papier heeft ribbeltjes. Ik had gehoopt dat dit met de gesso gevuld werd, maar na het stempelen bleek dit helaas niet het geval. Mask verwijderd en de vrouw met vlecht geschilderd. Ik ben niet tevreden over het blenden van de huid van de schouders, maar het was te warm om goed te kunnen blenden. De verf was veel te snel droog. Bovendien raakte het papier snel verzadigd waardoor het toplaagje begon los te laten. Ik heb het daarom maar gelaten zoals het is. Het haar is beter gelukt. Dat heb ik geschilderd toen het afkoelde gisteravond en vanochtend afgemaakt.
Gebruikte kleuren voor de huid: Winsor & Newton Galeria Burnt Sienna 074, Buff Titanium 060 en Flesh tint 257 plus titanium white van onbestemd merk van de Lidl.
Het haar is geschilderd met: Winsor & Newton Galeria Burnt Sienna 074, Buff Titanium 060 en Amsterdam Acrylics Van Dijckbruin.
Voor het haarelastiekje heb ik Amsterdam Acrylics Standard Series Turkooisgroen nr. 661 en TurkooisBlauw nr. 522.

Problemen: Temperatuur, ribbels en loslaten toplaag papier. Ik moet dus op zoek naar ander papier. Toch maar weer even naar Planting en vragen wat voor mogelijkheden er verder nog zijn.

Groetjes,
Inge

One Response to “Vrouw met vlecht”

  1. stempelwolfanne 5 May 2013 at 9:29 pm #

    Zo zeg, knap hoor, die vlecht en dat haar zo. Jammer van ‘t papier, maar t is niet storend. Wel artistiek hihi.

Leave a Reply

