Meer Gelli Plate fun

8 Apr

De Gelli Plate is nogal verslavend! Ik heb al heel wat stencils en verf op het ding uitgeprobeerd.

Dit zijn wat van de papiertjes die ontstaan zijn:

gelli plate fun met stencils 1 gelli plate fun met stencils 2 gelli plate fun met stencils en stempels Gelli plate print with stencils and clean up prints

gelli plate fun clean up prints

Niet alles is even geslaagd. Deze plate is dunner en minder flexibel, dus alleen stencils met wat grotere gaten geven een goed resultaat. De hele fijne, zoals de swirls en dergelijke geven soms wel een goede ghost (de 2e print) of t is alleen maar 1 groot verf vlak, maar de eerste print is vaak niets op te zien. Bovendien lijkt het of de verf van deze plate niet zo goed af komt als van de echte op de Youtube filmpjes.

Misschien juist wel daardoor geniet ik vooral zo van de clean up prints šŸ™‚

Ik doe een paar keer het volgende proces:

  • verfĀ  op de plate uitrollen
  • stencil(s)/mask(s) erop leggen en/of met stempels, bubble wrap, structuur plaat verf verwijderen
  • eerste print afdrukken
  • stencils/masks verwijderen
  • ghost print (2e print) afdrukken
  • nieuwe verf uitrollen, etc.

Van iedere verfgang blijft er een design op de plate zitten. Als laatste rol ik er dan voorzichtig alleen wit overheen, of bruin en goud of iets dergelijks. In ieder geval contrasterend aan de voorgaande verfjes en zo voorzicht dat de voorgaande lagen niet worden verstoord. Dit laat ik even zitten. Eventueel gebruik ik nog wat bubble wrap of een structuur plaat, maar ik laat zoveel mogelijk verf zitten.

Het gaat er om dat deze laag de vorige lagen weer activeert en mee trekt op het papier. Dan druk ik het papier er in en wrijf flink om alles op het papier te krijgen, inclusief de aller eerste verf die ik op de plaat deed. Dat noemt men de clean up print.

Als ik niet alles mee krijg, mist ik een beetje water op de plaat en soms krijg ik daar ook nog een hele mooie clean up print van. De onderstaande is een voorbeeld daarvan. Om interesse toe te voegen heb ik er weer gedeeltelijk een eerste print van een witte verflaag met een stencil erop overheen gezet.

Gelli Plate clean up pull met Katzelkraft Horse

De clean up prints lijken net van die oude afgebladerde kalk muurschilderingen, waar je de onderliggende lagen ook nog een beetje kunt zien. Helemaal geweldig!

De bovenstaande print leek me geknipt voor de Da Vinci Horse stempel van Katzelkraft. De afdruk heb ik geschilderd en ik heb lichten en schaduwen aangebracht met Aquarelverf. ‘K weet nog niet wat ik er mee ga doen. Misschien wordt het een kaart, maar misschien wil ik hem ook wel zelf bewaren!

One Response to “Meer Gelli Plate fun”

  1. stempelwolfinge 16 April 2013 at 6:22 pm #

    Mooie papiertjes. Je bent al helemaal gellidicted.

Leave a Reply

