Creative Chemistry 101 Day 1 en 2

2 Apr

Pfieuw, dat was even aanpoten. De online cursus was al even gaande voor ik hem had gespot en had ingeschreven, dus ik had ineens heel wat huiswerk in te halen. Tussendoor dus geen tijd voor bloggen, maar vandaag was de laatste dag, dus hierbij eventjes alle ervaringen en huiswerk.

Op de eerste dag kregen we veel theorie over de verschillende soorten inkt met hun verschillende eigenschappen, papiersoorten, etc. Als huiswerk moesten we onze eigen spullen gaan testen en uitzoeken met wat voor soort materiaal we van doen hadden. Hier geen foto’s van, want dat is een hoop geknoei haha, maar wel heel erg leerzaam. Het is heel handig als je weet waar je bestaande spullen geschikt voor zijn, dat scheelt een hoop frustratie.

Op dag 2 weer nieuwe theorie, maar we gingen ook aan het werk met 3 technieken.

Dag 2 techniek 1 Blended Distress/Spritz & Flick

Day 2 Blended Distress-Spritz&Flick with light inks on porous tinted tag

Day 2 Blended Distress - Spritz&Flick on porous tinted tag - darker inks

Day 2 Blended Distress-Spritz&Flick on watercolor paper

Day 2 Blended Distress-Spritz&Flick on glossy paper

Verschillende kleuren inkt op papier poetsen en vervolgens water erop spetteren.
Ervaring/leermomenten:
– papier moet contrasteren met de inktkleuren, anders zie je het niet (zie tag 1)
– meerdere lagen inkt overelkaar heen, geeft een dieper, mooier resultaat
– glossy papier laat zich moeilijk poetsen en voor het beste resultaat kun je beter de druppels water direct opdeppen met doek/tissue, anders komt het wit van het papier te weinig door de inkt heen.
– met gauw deppen haal je kleur weg, dus krijg je een mooier contrast, laat je het water zijn gang gaan, dan krijgen de druppels een mooi randje, maar is het contrast kleiner

Day 2 Brushless water color technique

Day 2 Brushless watercolor with stamp without detail

Day 2 Brushless Watercolor with medium fine detailed stamp

Day 2 Brushless Watercolor with fine detailed stamp

Verschillende kleuren distress inkt op je stempel aanbrengen, misten met water en afdrukken
Ervaringen/observaties:
– Stempel: hoe fijner hoe minder aquarel effect, hoe voller, hoe vlekkiger en onherkenbaarder de afbeelding. Techniek is erg moeilijk met clear stamps. Rubber werkt veel beter.
– Water: ongeveer 3 keer misten. Inkt moet op stempel opbollen. Bij te weinig water wordt het een gewone afdruk, bij te veel druipt het tussen de afbeelding en kun je opnieuw
– Afdruk: te snel/zacht afdrukken = weinig aquareleer effect, te lang/hard drukken = een bijna onherkenbare afbeelding

Day 2 Wrinkle Free Distress Technique

Day 2 Wrinkle free distress on porous tag

Day 2 Wrinkle free distress on porous white card stock

Day 2 Wrinkle free distress on watercolor paper

Day 2 Wrinkle free distress on glossy paper

Verschillende kleuren distress inkt op craft sheet wrijven en misten tot druppeltjes vormen. Papier er in drukken en weer optillen en drogen. Vervolgens in de overgebleven druppels deppen en drogen. Verschillende lagen totdat het resultaat je bevalt.
Ervaringen/Observaties:
– Met heel poreus papier is het niet eenvoudig kleur aan te brengen. Het zuigt zo het papier in, maar het uiteindelijke resultaat is super, met mooi stippeleffect en zachte kleuren.
– Aquarel papier geeft intensere kleuren en wildere patronen omdat de inkt meer over het oppervlak loopt
– Op glossy papier heb je veel lagen nodig en heb je weinig controle omdat de inkt wegloopt, maar het effect is heel mooi mystiek
– Probeer niet te veel inkt in 1 laag op je papier te krijgen, dan wordt het 1 zooi bruin, veel lagen met een beetje inkt is mooi.

Advertisements

3 Responses to “Creative Chemistry 101 Day 1 en 2”

  1. papercraftnut 2 April 2012 at 10:57 pm #

    Oooh… such pretty colours and effects from the different techniques. They would make fabulous backgrounds for cards.

    • stempelwolfanne 4 April 2012 at 8:41 pm #

      thanks 🙂 They indeed would be great backgrounds, but they where created to learn techniques, so I will keep these as reference for future, but I will definitely make more of this to use as future backgrounds.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Verjaardagskaart met craft en Basic Grey « stempelwolven - 29 April 2012

    […] van Katzelkraft met de brushless water color techniek (Tim Holz), distress markers Scattered straw, Tattered rose, Peeled paint en Walnut […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s