Aquarelkrijtjes met gesso, door stencil en “Wat zie je er in”

3 feb

In Jumpstart 33 van Dina Wakley, 35  van Nathalie Kalbach en 43 van Ronda Pallazari werden water soluble crayons gebruikt. Jaren geleden kocht ik 12 aquarelkrijtjes van Caran d’Ache, maar heb er nooit veel mee gedaan. Zou dat niet t zelfde medium zijn? Dus heb ik het uit de schilderkist van zolder opgegraven en er gister en vandaag mee geexperimenteerd.

Eerst gewoon een blad volgekrast met blauwen, geel en groen en toen bemist met water en er wat met een kwast in omgesmeerd. Catherine Scanlon (Jumpstart 12) kliederde met verf en keek dan of ze er wat in zag, dus dat heb ik ook gedaan. Ik zag er allemaal mensjes in. Die heb ik duidelijker gemaakt met zwarte marker. Dit moet nog verder uitgewerkt, heb ik al ideeen voor:

kliederen met aquarelkrijtjes

Daarna ben ik aan het knoeien gegaan met de krijtjes door een stencil zoals Ronda Pallazari deed in Jumpstart 43. Aan deze krijtjes zitten geen punten, dus was dat niet zo makkelijk. Ik heb het wolkjes-stencil van Creative Impressions gebruikt, met 3 kleuren blauw en zwart. Gemist om te activeren en met kwast blenden. Lekker laten druppen en gespetterd. Als t een journal is, dan mag t weer van vandaag best afgebeeld. Wat een snert weer zeg! Misschien maak ik hier nog wel wat van:

Aquarelkrijt door stencil

Als laatste de techniek van Nathalie Kalbach in Jumpstart 35. Reliëf gecreeërd met gesso (en stencil) en vervolgens met de krijtjes het blad ingekleurd en met de kwast en wat water blenden. Op die manier een aantal lagen aangebracht.

Toen ik de achtergrond mooi genoeg vond, heb ik de tekst (Kaiserkraft, Crafty Individuals, Katzelkraft) en de grote vlinders (Stampendous) gestempeld met Archival Jet black  en met Archival paars de motjes (zo geplaatst dat de agenda datums, maand etc. niet meer zo opvielen):

Aquarelkrijt op Gesso

Leermomenten:

  • wil je druipers met dit medium maken, dan moet je meer water gebruiken, anders worden de druipers te vet/vol van kleur
  • de ringband zit in de weg met stempelen waardoor je stempel niet geheel op het blad kan komen, t stempel zo gunstig mogelijk op t blok plaatsen dus!
  • de krijtjes zijn een snel en makkelijk medium en worden, wanneer ze met water geactiveerd worden, prachtig vol van kleur, vooral met meerdere lagen!
2 Reacties naar “Aquarelkrijtjes met gesso, door stencil en “Wat zie je er in””

  1. stempelwolfinge 4 februari 2013 bij 6:36 pm #

    Nou jij bent lekker bezig zeg. Die pagina met die mensjes vind op de een of andere manier grappig. Appart wat je dan kunt zien in een kladder achtergrond. Tis maar net waar je dan met de marker de aandacht op gaat vestigen. Ik vond dat filmpje ook zeer verrassend.
    Het project met de vlinders vind ik super. Heerlijk explosieve kleuren. En het heeft ook nog eens diepte gekregen. Petje af zus.
    Ik kan niet wachten tot ik een aanvulling op mijn hobbyspul heb en ook helemaal los kan.
    Heb al een verlanglijstje naast mijn computer liggen.

    • stempelwolfanne 4 februari 2013 bij 6:56 pm #

      vertel vertel maar niet te snel :D je bent je in ieder geval al lekker aan t voorbereiden. Da’s de helft van de pret!

Geef een reactie

